onsdag 6 januari 2016

Garndominans

När man stickar mönster kan det vara bra att veta att mönstet kan få olika utseenden beroende på hur garnen löper på avigsidan, i vilken ordning du stickar färgerna och hur löst eller spänt du stickar. Allt spelar roll, inte kanske så mycket, men vissa mönster kan se väldigt olika ut om man inte är konsekvent.

Har stickat några olika mönster, där jag låtit färgerna turvist dominera. Det garn som kommer underifrån eller ligger till vänster i förhållandet till det andra garnet, är dominant. Det får en mera naturlig böjning på baksidan och maskan blir större och synligare på rätsidan. 

1. röd = dominant (man ser tydligt att den röda maskan är större)
2. vit = dominant 
3. svart = dominant
4. vit = dominant
Nedan ser man också hur trådarna löper på avigsidan, beroende på vilken färg som dominerar.










När jag stickar med två färger, löper båda garnen över vänster pekfinger men i kors, det ena normalt över fingret men det andra tvärtom, bakifrån fram. Väldigt lätt att hålla reda på vilket garn som är dominant, inget trassel, och greppet hålls detsamma fast man byter till följande sticka (t ex när man stickar sockor) I följande video visar jag hur jag stickar mönsterstickning med två färger. 



Oftast låter man mönsterfärgen eller figuren vara dominant. Men det är smaksak. På min provlapp tycker jag det blev snyggare tvärtom. Mönstret ser sirligare och tydligare ut när bakgrunden dominerar. Gillar det mera.
På avigsidan ser man också tydligt att garnen löper olika beroende på vilken färg som dominerar.



5 kommentarer :

  1. Har stickat i många år men aldrig sett eller hört om någon som har den tråd man vill ha som dominant "uppträdd" som avig på fingret. Så himla suveränt bra. Har testat och det passar mig superbra, som handen i handsken. Tusen tack för detta. Har kämpat med att ha båda trådarna "uppträdda" som vanligt på pekfingret, har försökt att sticka på engelskt sätt med en tråd i höger hand och lagt den runt stickan, det går, men har aldrig fått in något riktigt flyt i stickandet, det tar så lång tid att sticka mönsterstickning på det sättet, men din metod är jättebra!Tusen tack igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Oj, denna kommentar har jag missat. Förlåt :) Vad roligt att jag kunde hjälpa. Visst är det ett fiffigt sätt att hålla trådarna! Nu börjar det klia igen i fingrarna att starta nåt arbete när hösten så småningom knackar på dörren. Men vilket mönster ska man välja? :)

      Radera
  2. Önskar jag hade lärt mig detta innan jag stickade min kofta men en massa mönster och färger. Men roligt att få lära sig nytt när man stickat sen man var sex (70+ nu). Tack

    SvaraRadera
  3. Hej
    Kanske är jag "lite sen" på denna tråd. Men jag hamnade här vid sökning på just dominant förg. Ska testa detta. Tack för tips!
    En fråga -vid långa flotteringar behöver garnet ju snos på baksidan. Kan metoden användas på samma sätt då? //R-M

    SvaraRadera
  4. Undrar även om det finns bra tips om man har tre eller fler färger att sticka med. /R-M

    SvaraRadera