måndag 14 december 2015

Two toe-up-socks with magic loop


Alltså vad? Jo jag har stickat två par sockor, från tån uppåt, på samma gång, på rundsticka. Första gången jag läste om detta förstod jag inte hur detta är möjligt. Men det är det och här är mitt första par magicloopade sockor. Tå-up-sockor har jag stickat tidigare, på vanligt sätt. Här är inlägget: Papegoj-sockor

Det har tagit ett tag innan de nu äntligen är färdiga. Men som med allt (mycket) som jag påbörjar, så kan det, och får också ta tid. Jag har oftast 17 olika projekt på gång samtidigt vilket är väldigt smart. Blir man uttråkad, är det bara att övergå till följande. Jag googlade "magic loop" "two-toe-up-socks-at-the-same-time" osv, läste en hel del och kollade på YouTube.
Enligt denna video gjorde jag början Judy´s Magic Cast On men på en rundsticka, 80cm lång.
Sedan kollade jag in beskrivningen på ananas blogg (på finska) och kämpade på.
Jag stickade den ena sockan med garnet löpande inifrån garnnystanet och den andra utifrån. Det blev lite trassel på trådarna ibland så nästa gång ska jag prova med två skillda nystan. Då får man också mönstret att stämma om man stickar med färdigt mönstrat garn. Dessa är stickade med Regia Adventure colors som jag hittade i Lankasatama, Finlands sydligaste garnbutik.
Lankasataman ideakoppa (blogg)
Lankasataman verkkokauppa (nätbutik)
Stickade förstärkt häl denna gång till skillnad från papegoj-sockorna där jag gjorde kilhäl. Hälen stickas på samma sätt som på en "vanlig" socka men den blir typ tvärtom. Istället för under foten, kommer ihoptagningarna bakom hälen. Funkar lika bra så! Kilintagningarna görs också lika, men löper istället "uppåt"

När jag hade resåren kvar flyttade jag över sockorna på vanliga strumpstickor och stickade dem färdiga. Tror jag hade lite för kort rundsticka, (80cm) kändes lite krångligt emellanåt. Ska testa med en längre (100cm) nästa gång eller använda två stycken, så som Judy har i videon. Det borde också fungera.
Först började jag maska av på vanligt sätt, men märkte att resåren inte kommer att töja tillräckligt. Sprättade upp och googlade runt lite och hittade precis vad jag sökte. Jeny´s Surprisingly Stretchy Bind-Off Det blev riktigt bra och mycket töjbar.




1 kommentar :

  1. Hej!
    Vad fina sockar! Finns beskrivningen på hälen någonstans eller kan du beskriva hur du gjort hälen?

    Mvh
    Emma Nilsson

    SvaraRadera