onsdag 20 september 2017

Kalevala CAL (1-5)

Kalevala Cal Ilmatar - a virgin spirit of the air

Just nu virkar en hel massa "virktokiga" i Finland och även tusentals runt hela världen (se karta), en filt med inspiration från Elias Lönnrots nationalepos Kalevala. Det är en finsk CAL som är översatt till 8 språk. Varje måndag och fredag publiceras en ruta, 24 rutor allt som allt + några bonusrutor. I mitten på november kommer sista rutan.
CAL betyder crochet-a-long dvs virka-tillsammans. Denna CAL startade 26.8.2017 men ännu hinner du med. Det finns flera grupper bl a på facebook man kan gå med i och få stöd och råd om man funderar på nåt (på finska och engelska), på instagram hittar man en massa bilder, likaså på ravelry och pinterest.
Virk-projektet hör dessutom till de officiella programmen för att fira Finlands 100 år av självständighet. Suomi-Finland 100

Jag valde Kotimainen kalalanka (fiskargarn) 18-trådigt, så det kommer inte att bli en filt av mina rutor. Vi får se senare vad det blir.
Kalevala Cal Sotkan pesä - Bluebill's nest
Kalevala Cal Sotkan pesä - Bluebill's nest
Kalevala Cal Sotkan pesä - Bluebill's nest
Kalevala Cal Maailman synty - Birth of the world
Kalevala Cal Maailman synty - Birth of the world
Kalevala Cal Kätketty aurinko - Hidden sun
Kalevala Cal Iso tammi - Big oak

Hashtag: # kalevalacal # kalevalacal2017

4 kommentarer :

  1. Dina rutor är riktigt vackra. Själv har jag inte deltagit men nu när jag såg dina vita rutor så började jag tänka om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Har du börjat virka redan?

      Radera