måndag 28 december 2015

Inspirerad av Anelmaiset

Stickade mönstersockor inspirerade av Anelmaiset

Mina sockor inspirerade av Anelmaiset är färdiga. Anelma Kervinen har blivit känd över hela världen när hon började publicera bilder på sina färggranna sockor med massa olika mönster och virkade blommor på facebook. Här är hennes blogg. Och här en länk till hennes facebooksida Anelmaiset. I Novitas socktidning (sukkalehti) som kom ut hösten 2015 finns ett mönster på dessa sockor.
Edit: Mönstret finns också nu i vårens Novita sticktidning 2016
Novita socktidning, Sukkalehti
Mönstret finns också att köpa på Ravelry. Tidningen fanns inte att få någonstans i en liten stad som denna, men som tur gick den att beställa från Novitas hemsida. Kostade samma som i butiken 5,90 (inget porto tillkom) och damp ner i postlådan några dagar senare.

Oj, men i vilka färger skulle jag sticka? Med beslutsångest, som jag har, var det inte lätt. Till slut blev det 7 olika färger. 3 olika gråa färger (044, 047,048), naturvit (010), beige (060), fuksia (553) och en ljus grön (utgått ur sortimentet) Garnet är Novita 7 bröder. Skaftet stickade jag med 3½ stickor. Hälen och framåt stickade jag med storlek 3.
Novita 7 bröder yllegarn i 7 olika färger
Yllesockor med falska flätor i resåren
Stickar alltid båda sockorna parallelt nuförtiden. Man behöver inte fundera så mycket på mönstret, sockorna blir lika stora och så blir de färdiga på samma gång. 
Jag utgick från mönstret i tidningen men gjorde en hel den ändringar och hittade på egna mönster efterhand.
Mönstersticka sockor i flera färger.

Sockor med korsförstärkt häl
Spetsmönstret vid vristen var roligt att sticka. Finns beskrivning i tidningen men tog hjälp av YouTube och Tittulis video: Flowers in a row. Pitsikukka pyöröneuleena
Här är hennes blogg Perhe auringonkeltaisessa talossa
När sockorna var färdiga så ångade jag dem i en ångkastrull. Ca 10 sekunder i taget, men fick vika om dem och upprepa i och med att de är så långa. "Behandlingen" gör dem mjuka och slätar ut eventuella ojämnheter.
Sockor ångas i kastrull

Socka med korsförstärkt häl

knähöga mönsterstickade sockor

Knähöga mönsterstickade yllesockor.

Var osäker först om mina anelmor skulle ha blommor eller inte. Men de får vara precis som de är. Inga blommor denna gång.

9 kommentarer :

  1. Aivan täydellistä!! Kiitos sinulle ! Upeat sukat ja hyvät vinkit mukana !

    SvaraRadera
  2. Underbara! Vet du om man hittar mönstret på svenska någonstans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Man kan köpa det från Ravelry.com. Skriv "Anelmaiset" så hittar du mönstret. Om du inte redan har ett konto på Ravelry så måste du först göra ett. När jag läste kommentarerna där, så förstår jag att efter att man betalat, kan välja på vilket språk man vill ladda ner det. Finns att få på engelska, finska och svenska.

      Radera
  3. Så fina! Nu ska jag också skaffa mönstret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Yvonne :) Vad bra, de är verkligen roliga att sticka. Det blir inte långtråkigt.

      Radera
  4. Toi höyrykattila onkin tosi hyvä idea. Mä mietin että keltä pyytää silitysrautaa lainaan että saan lapaset höyrytettyä, mutta nyt kokeilenkin tota ensin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sori, näin tämän kommentin vasta nyt. Kiva että sait vinkin höyryttää. Onnistuiko? t. MiaLotta

      Radera
  5. Kan ikke købe mønster mere😥😥😥

    SvaraRadera