tisdag 27 maj 2014

Eksem och diskbråck C6-C7

VARNING! Detta inlägg innehåller mindre vackra bilder på mina eksem

Våren är här och mina eksem blommar ikapp och med samma nyans som äppelblommen. Mina eksem är mindre vackra. Igår besökte jag min hudläkare som så ofta den här tiden på året. Efter den långa kalla och torra vintern så ger min hud upp och gör revolt. Och jag håller på att bli tokig på denna återkommande klåda.
april 2014
Bakgrund: Hade inte kliande hud eller eksem som barn, utan dessa eksem började för 10 år sedan, 2003 (jag var då 30år) 

Så här såg jag ut + att jag hade eksem i armvecken, på armbågarna,
på händerna, bakom och i öronen och i hårbotten.
Min första sats med salvor och mediciner april 2003:
  • Antibiotika Kefexin 750mg (2 v kur, fick grym klåda över hela kroppen, allergisk reaktion?)
  • Chlorhexidin-ibanil-apobase (kropppen)
  • Oculent ultracortenol (ögonen)
  • Sibicort (ansiktet)
  • Locoid (hårbotten)
  • Atarax (mot klådan, hjälpte inte)
  • Ceralan bassalva

Eksemen lugnade ner sig men var tillbaka lite varstans efter en tid. Fick några nya salvor:
  • Duocort emuls kräm (1 vecka)
  • Aerius 5mg (2veckor)
  • Advantan creme
  • Daktacort
Till ny hudläkare i maj 2003:
  • Prednisolon tabl. 5mg (6,6,5,5,4,4,3,3,2,2,1,1)
  • Elidel cream 1% (ögonen)
September-oktober 2003:
  • sulfur.medic-hydrocortison-novalan
  • ultracortenol
Februari 2004 till hudläkaren igen:
  • Prednisolon kur igen
  • chlorhex-ibaril-novalan 
  • Zinksulf.-lösn 0,25% (vätskande utslag)
  • Zipzoc zinkstrumpa (armens utslag)
  • Sulfur-salva (böjveck)
  • Fucidin Thulle (vätskande utslag)
  • Aqualan L salva
April 2004:
Fick en remiss till allergitest var det kom fram att jag är allergisk för konserveringsmedlet: Kathon CG, Methylchloroizothiazolinone, methylizothiazolinone vilket fanns i 90% av produkterna jag använde då för tillfället. Ev också allergisk för nickel.


2006 provade jag en diet fri från vitt mjöl, socker och jäst i ca ½ års tid.  Kan inte säga om det hade någon inverkan. 

De årliga utslagen i ansikte, nacke, öron och runt ögonen har jag behandlat med diverse kortisonpreparat, droppar och salvor till dags datum.
 
2014

2013-2014 har varit ett väldigt tungt år. Har kämpat med ett diskbråck i nacken, mellan kotorna C6-C7 som tryckt på en nerv. Alltså gick jag med nervvärk dygnet runt i ca ½ års tid till det togs magnetröntgen och jag fick diagnosen. Fick Lyrica mot värken som nog hjälpte, men biverkningarna jag i stället fick med tiden var allt annat än trevliga. 
  • yrsel
  • dåsighet
  • trötthet
  • minnesstörningar
  • huvudvärk (typ varannnan dag) 
  • dimsyn
  • balanssvårigheter 
  • klumpighet
  • utmattning
I januari 2014 fick jag komma till en neurokirurg som erbjöd operation som ett alternativ, eller egentligen som enda alternativ, om jag inte vill fortsätta med Lyrican. Tackade ja!
Fick vänta 4 månader tills jag fick tid. 30.4 åkte vi in samma morgon och hem slapp jag följande dag.

Första veckan var lite jobbig och fick ta det väldigt lugnt. Inte lyfta något tungt, inte göra tunga saker. Blev snabbt trött efter att ha varit uppe några timmar så fick ligga ner och vila flera gånger per dag. Nu går det bättre. Idag är det 4 veckor sedan operationen och Lyrican är nertrappad :) Min dos var 300mg/dag. Minskade under 24 dagar med 25mg varannan dag turvis på morgonen, turvist på kvällen.  

För en vecka sedan blossade hela ansiktet upp igen något fruktansvärt. Kändes som att ha sandpapper i ansiktet som står i eld och lågor. Helt obeskrivligt! Och ingen aning varför? :( Stress!?
Måste gå akut till HVC för att få "första hjälp" salvor men igår hade jag tid igen till min egen hudläkare och fick en ny medicin att prova till ansiktet, Protopic. Den innehåller inte kortison utan istället ett ämne som heter Takrolimus. Lär vara effektivt, det får tiden utvisa. Ska använda den 2 månader, och sedan vid behov.
  • Protopic 0,1% (ansiktet)
  • Ibanil (nacken, händerna)
  • Emovat 0,05% (till ev akuta eksem i framtiden)
  • ACO miniderm
  • ACO canoderm
  • Ceralan
  • Decubal
 Det börjar finnas en och annan salva
Rödflammig efter appliceringen av Protopic igår. Auts, vad det började svida. (vanlig biverkning) 4h brände det så att jag inte kunde sova, förrän Ibumaxen började verka. Idag inte alls lika kraftig reaktion, vilket jag är väldigt glad för.

Kanske, kanske det kan vara lösningen på mina eländiga eksem!?  Sen kan man diskutera dess biverkningar och  andra risker med att använda preparatet, men det tar vi en annan gång. Orkar inte fundera på det nu.

Ett annat tips jag också fick av läkaren var att i mån av möjlighet åka söderut till varmare och soligare breddgrader under den kalla och torra vintertiden här i Finland.
Det låter som en bra ide´ och kan faktiskt också hjälpa huden att orka genom den långa mörka vintern. Så nu och kolla resor, kanske under jullovet! :) I annat fall så ska jag också prova på ljusbehandling. Känns ganska bra nu med en lite långsiktigare plan än tidigare.

 

6 kommentarer :

  1. Hej! Har också eksem runt ögonen. Protopic är väldigt effektiv! Bränner som tusan i början av en behandlingsperiod, men klart värt det. Hoppas du får må bättre snart. Eksem är fruktansvärt.
    Mvh, Linnea

    SvaraRadera
  2. Visst har det lugnat sig redan och bränner inte mera efter appliceringen. Händerna har istället kliat som tusan. Tänker prova lämna bort citronsyran och se om den är boven.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag har använt Protopic i ett par år nu. Uteslutande i ansiktet och har inte använt ens en gnutta kortison efter att jag fick den salvan. Visst bränner den i början och har du använt den flitigt i några dagar i rad så kommer den också reagera ihop med alkohol. Du blir rödflammig som tusan. Det blir i alla fall jag och det räcker med ett halvt glas vin :)
    För övrigt använder jag Betnovat, kortison, på kroppen. Jag skall göra ett test nu och ta bort ALL citronsyra i några veckor för att se om det kan hjälpa. Det krävs dock lite förberedelser i form av inköp och information. Önskar dig lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska också prova lämna citronsyran. Hoppas det kommer hjälpa åt oss båda :) Lycka till, till dig med!

      Radera
    2. Hejsan uffe heter jag.Undrar ur det gick med nacken och diskbråcket efter operationen? Jag har åxå diskbråck c4-c5 .Min smärta är på höger sida nacken och mkt ont i skuldran och axeln och armen,känns ända mot revbenen ibland. Ska åxå snart utredas vidare. Vart satt dinh värk i nacken eller skuldran eller armen? Blev det bättre med operation? mvh uffe

      Radera
  4. Hej jag har haft detta sen minst 20 år tbx. Fått nyligen oxå prototopic. Undrar lite hur det gått och framförallt med att utesluta citronsyra. För mig så är det ett virrvarr.... Maila gärna 😊 nixtrixpix@live.se

    SvaraRadera