torsdag 10 november 2011

Vila i frid, Stefan Nikander

Ett tag sen sist. Och jo, vi har varit till Sverige. Inte bara en gång utan två!! Första gången var ett härligt återseende av nära och kära. Somliga blev totalt överraskade av vårt besök :)
-Sommaren 2008-

Andra gången var ett tungt sista farväl....
 ....av vår kära vän Stefan Nikander, som lämnade oss i stor saknad den 5.10.2011

Inga gränser

Uppåt mot toppen
Stegen går alltid ditåt
När toppen är nådd
För mig tanken vidare
Vidare upp i det blå
Där enbart himlen är gränsen
Och jag vill leva ett liv utan gränser

Stefan Nikander 2004 

Stora varma kramar till de anhöriga. Ni finns i våra tankar jämt och ständigt.  Stefan hade  livsglädje, viljestyrka och kämparanda  som ingen annan, och hade också förmågan att påverka oändligt många med sin positiva livsinställning. Vi kommer att ha många tunga dagar framför oss ännu, men tillsammans kommer vi igenom den långa, mörka tunneln....i sinom tid. 

Utdrag ur Stefans bok: I HUVUDET PÅ EN KÄMPE; en hjärntumörs uppgång och fall

”Om min hjärntumör lärt mig något så är det att man ska njuta och leva varje ögonblick till det fullaste. Man ska inte leva i skuggan av gårdagen eller i ljuset av morgondagens hopp. Man måste lära sig leva i nuet, inte i det förflutna eller framtiden. I nuet finns inget att ångra, ånger är i det förflutna. Om du tänker för mycket på framtiden så berövar du nutiden. Jag har lärt mig att man ska ta lärdom av det förflutna, guidas av kunskap om framtida behov så att du kan leva med vetskap och medvetenhet i nuet.”

Här kan man läsa Stefans berättelse om kampen med sin hjärntumör

1 kommentar :

  1. Hej, Ingeborg =).

    Tiden närmast Stefans bortgång var för mig konstigt nog ganska oemtionell, nu börjar man inse vilket stort hål Stefans plötsliga bortgång skapade.

    En otrolig människa Stefan, jag undrar över hur man kan få folk att förstå vilket fantastiskt exempel han var så detta är min utmaning för nu.

    SvaraRadera